MUKADIMAH say no kepada gula

Asasalamualaikum...Satu kajian perubatan menunjukkan , rakyat malaysia merupakan pengguna gula yang tertinggi di asia tenggara dengan purata 3.7 kg gula sebulan. Kini hampir 1.4 juta rakyat Malaysia berusia 30 tahun keatas mengidap penyakit diabetes dan dijangkakan 2.5 juta rakyat negara ini akan mengidap diabetes menjelang 2020. Menyedari hakikat ini orang ramai digalakkan mengurangkan penggunaan gula dengan mencari pemanis alternatif pengganti gula dan ternyata produk ini boleh menjadi kenyataan. Kami menawarkan 3 PRODUK pengganti Gula untuk kesihatan para anda semua. Produk berasaskan tebu hitam (P3 Pemanis), Stevia (Doktor Stevia) & Buah Lohan/ Monk (HEGULA) sejenis pemanis semulajadi berasaskan 100% tebu Hitam, dengan teknologi Nano, daun stevia dan Buah Lohan dengan kemanisan sehingga 300 kali gula tetapi tidak mengandungi kalori, glukos dan lemak . Tebu Hitam dan Stevia juga digunakan untuk mengurangkan kadar gula amalan dalam kehidupan harian. Ia juga menjadi pemanis pilihan bagi mereka yang ingin sihat berterusan dan juga yang mengalami masalah berat badan. Juga pada mereka yang merebut peluang menambah pendapatan....Teruskan...
KITA TIDAK PERLU HEBAT UTK BERMULA...TAPI KITA MESTI BERMULA UTK MENJADI HEBAT...AMINNN...

Tuesday, August 3, 2010

APA ITU GULA

APA ITU GULA TEBU??? PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Saturday, 27 February 2010 03:45

APA ITU GULA ???

Gula adalah makanan tanpa khasiat yang paling banyak dimakan dan memudaratkan. Gula cuma menambah kalori dan akan disimpan sebagai lemak di dalam tubuh. Ia tidak langsung berzat malah akan menyingkirkan zat yang sedia ada dalam tubuh. Gula juga adalah penyebab utama kegemukkan!



 Adakah badan kita perlukan gula TEBU sebagai sumber tenaga ?

Tidak perlu langsung! Ini kerana tubuh kita akan menukarkan banyak sumber makanan yang lain seperti nasi, ikan, daging, sayur, susu, buah-buahan ubi kentang dan lain-lain kepada glukosa apabila badan memerlukan tenaga. Jika dikira, pengambilan makanan seharian kita,dua kali hidangan nasi dan juga makanan sampingan lain mempunyai jumlah kalori (tenaga) yang jauh lebih banyak dari tenaga yang diperlukan oleh badan (mengikut aktiviti individu). Kalori yang berlebihan itulah yang akan memberi kesan buruk pada kesihatan badan seperti diabetes, tekanan darah tinggi, obesiti serta masalah-masalah kesihatan lain.

INFO ! - Jadi fakta yang sebenarnya ialah badan kita sememangnya memerlukan gula tetapi bukan GULA TEBU !! (Fakta dari pakar pemakanan)


 Kenapa Malaysia diletakkan sebagai pengguna terbanyak GULA di dunia?

Walaupun negara kita adalah sebuah negara yang kecil , namun kita nampaknya masih dikenali di dunia. Negara yang mempunyai rakyat paling gemuk di Asia dan mempunyai pesakit diabetes yang ramai di dunia! Bangga? Kita sebenarnya dalam diam diancam. Lihatlah orang yang paling kaya di Malaysia ! Taukeh gula! Negara kita seperti darurat apabila gula disorokkan suatu masa dahulu.
Di Jepun, gula tiada dijual, amat sukar untuk jumpa gula. Susu pekat manis jauh sekali. Tapi di Malaysia, kita sebenarnya terancam dengan keadaan dimana gula menjadi seperti satu kewajipan di dalam kehidupan seharian kita.
Kita kini mempunyai pilihan lain selain gula. Memperkenalkan Jua-Via ™ yang kandungannya 100% ekstrak stevia tulin. Sejenis pemanis semulajadi yang lebih manis 200 kaliganda daripada gula tebu dan mempunyai pelbagai manfaat untuk kesihatan.



Gula biasanya akan dinamakan dengan nama lain seperti :-
* Glukosa * Fruktosa * Laktosa * Maltosa
* Sukrosa * Sirap Glukos * Sirap Maple
* Molases * Sirap Hitam * Sirap Kencana

* Dektrosa * Sorbitol




BAHAYA PENGGANTI GULA SINTETIK YANG ADA DIPASARAN

Hanya memberi rasa manis tetapi tidak membantu langsung dalam menurunkan paras gula dalam darah, malah ramai dikalangan pesakit diabetes yang menggunakan produk berasakan aspartame mendapati paras gula dalam darah mereka semakin tinggi.
Aspartame juga memberi kesan buruk dengan merosakkan saraf mata apabila diambil secara konsisten dalam satu jangkamasa.
Ibu Gula (Saccharine) yang banyak digunakan dalam industri makanan dan minuman termasuklah pembuatan jeruk buah-buahan juga boleh menjadi agen barah jika diambil dalam satu jangkamasa.
Ibu Gula (Saccharine) telah diharam penggunaannya oleh hampir semua negara termasuk Malaysia kerana kesan buruknya terhadap kesihatan tubuh badan manusia.
Gula Sintetik Lain - Sukralose.

No comments:

Post a Comment